cecilialarssons

Alla inlägg under januari 2014

Av Cecilia - 31 januari 2014 18:15

Gårdagen slutade i fem fulla volontärer som dröp i bädd när vi bara skulle dricka en drink.
Idag började vi med att gå på en bushwalk , vi såg äntligen ett lejon som tur var i bilen. När vi sen åkte tillbaka så körde vi förbi ett ställe där det var massor med elefanter. Vi stannade och kollade på dom. Från ingenstans skriker Ian "go go go" en elefant som var väldigt nära oss gjorde nämligen utfall mot bilen. Den var kanske 10 meter från oss och blrjar springa. Tur nog är Gordon så snabb att reagera och lyckades köra iväg direkt. Jag satt fram i safarijeepen och ser elefanten komma rätt mot mig, precis framör kommer vi iväg men elefanten måste ha rört bilen där bak. Den snavade till och slutade följa efter oss. Detta skedde på 5 sekunder. Det är skrämmande hur fort sånt här händer. Även fast vi var i en bil så skulle elefanten vält den och dödat oss ändå. Hade detta skett 2 sekunder senare så hade vi varit offer för den elefanten. Fruktansvärt skrämmande. Det är först nu efteråt man inser hur nära det faktiskt var att man skulle dö. Ännu en gång har jag fruktansvärd respekt för de människor som jobbar här, för Ian och Gordon som har vårt liv i deras händer. För alla dom som är ute i bushen varje dag för att skydda dessa djur från tjuvskyttar. Fruktansvärd respekt för Ian som har räddat andras liv med fara för sitt eget, sett människor som dödats av dessa djur, som dessutom skulle ge sitt liv till en noshörning då det ända djur han aldrig skulle döda.

Eftermiddagen spenderades i skolan. Bilderna är därifrån.
Nu har vi ätit och håller på att fixa oss för lite fest i stan ikväll.

Av Cecilia - 30 januari 2014 16:37

Vi skulle egentligen campat inatt och suttit uppe och vakat på djur men vädret är alldeles för dåligt så vi fick stanna hemma. Men vår dag började idag med ännu mer stirrande på dessa fåglar, det är hur tråkigt som helst. Det enda bra är att man ser andra djur också. Såg ett par flodhästar som hade sex i vattnet, inte vad man vill se riktigt men aa.
Solen kikade fram perfekt till vårt lunchbreak så jag passade på att sola lite.
På eftermiddagen röjde vi upp längs en stig ute på reservatet, precis vid ett 5 stjärnigt hotell som ligger här jämte. Hur fint som helst!
Nu sitter vi här ute på terassen och väntar på mat som vanligt. Resten av dessa "överlevare" är tillbaka så nu är det hur många som helst här igen. Längtar tills alla åker igen imorgon.
Det blir en liten drink nu innan maten.

Bilderna nedan är på följande:
Kudu - god mat hungrig!
Elefant
Vårtsvin
Flodhästar som har sex

Av Cecilia - 29 januari 2014 20:54

Ja jag bloggar fortfarande men för tillfället är det bara för mig själv då jag inte har papper och penna här så att jag kan skriva en dagbok eller nåt och jag vill veta själv vad jag gör om dagarna då alla dagar flyter ihop. Och denna blogg är först och främst för mig själv. Sen har jag ändå valt att dela den med några nära och kära. Det är självklart roligare att skriva om man vet att någon läser och jag vill kunna dela med mig av min resa. Det enda jag inte vill är att "fel" personer ska få min blogg och jag tror att 99% av er som läser detta förstår vilka jag menar så jag hoppas ni förstår det. Därför jag även vill veta vilka som läser då jag gav ut min blogg till 20 personer. Nu är det 60 personer som läser den. Självklart att jag räknade med att det skulle bli några fler som skulle läsa den samt att några både läser från dator och mobil men det gör ändå inte 40 nya läsare speciellt realistiskt och det fortsätter dessutom att öka. Därför vill jag veta vilka dessa "nya" är innan jag fortsätter dela mina inlägg. Det är roligt att folk tycker det är kul att läsa men jag tycker inte det är så roligt om det visar sig att "fel" personer läser. Därför jag hållt min blogg diskret och inte ens tänkte skaffa den från början. Jag kommer avvakta ett par dagar och se om det kommer ytterligare nya läsare eller om dom som är nya faktiskt kan tala om det, några har jag fått reda på och det är helt ok. Annars får ni skicka medelanden till mig istället om ni vill veta hur det är här :)
Take care!

Av Cecilia - 29 januari 2014 20:28

Jag måste skriva dagarna som rubrik annars har jag noll koll på vilken dag det är. Idag har vi inte gjort någonting känns det som. Vi var ute och satte nät runt två "vinterträd" så att inte elefanterna skulle skada dom då de annars river ner allt som kommer i deras väg. Eftermiddagen gick åt till att köra fast i lervälling ett antal ggr då vi skulle plantera fler träd. Men vi kom loss tillslut. Jag har äntligen fått se flodhästar idag, även ännu mer impalas, eleganter, buffalo, kudu och zebror Även hur många fåglar som helst. Jag fattar inte, dom andra volontärerna kan verkligen alla fåglar, jag fattar ingenting. Jag har lärt mig en som jag inte ens kommer på namnet på nu. Guinnefaul eller nåt. Problemet när man är här och bara har engelska som andra språk och dessutom har ig i det är att man inte fattar nåt. Danskarna läser ju till läkare så dom har väl mvg i allt skulle jag tro. Dom pratar flytande engelska iallafall. Så varje dag är för min del riktigt jobbig då jag måste vara helkoncentrerad hela tiden, jag har fullt upp med att prata och förstå engelskan sen ska jag behöva lära mig fåglar på det också... jag som inte ens kan fåglarna på svenska. Nu ska jag fortsätta vara lite social här!
Godnatt!:)

Av Cecilia - 29 januari 2014 11:54

Kvällen igår blev bra ändå.. hade lite feber så dog inne på rummet en stund. När jag kom ut igen så var det en hel fantastisk drös med mat. Vi hade även en representant från "anti poching" här som berättade lite, vi har inte haft ett enda djur dödat av tjuvskyttar på reservatet på 3 år. Vi satt på vår eldplats vi byggt och lyssnade och drack lite gott. Sen från ingenstans så kom det en grupp Zimbabwianer och dansade någon hulu dana. Var så roligt att se och uppleva riktigt afrikanskt. Så det har vi enbart den här tv inspelningen att tacka för den fantastiska maten och underhållningen. Vi lever lite lyx den här veckan när dom är här. Påtal om mat, jag älskar maten, vräker i mig allt, kudu, impala. Det vi gör här är att längta till nästa måltid ungerfär!

Av Cecilia - 28 januari 2014 17:25

Gick upp kl 6 för att åka iväg då Ian ( vår boss typ) skulle sköta lugnande injektioner på ett par "sables" sjukt vackra djur, har ingen bild på dom i telefonen tyvärr! Så vi kollade på när han sköt dom med lugnande pilar sen släpades dom upp på ett flak, varken vi eller Ian gillade att dom behandlade djuren som om dom hade varit döda och inte hade nåt värde. Men Ian kunde ju inte säga nåt då dom killarna hade sin egen boss och det var deras djur. Ian såg bara till att dom kom iväg okej. När vi kom tillbaka hade Emil och Helene redovisning på ett arbete dom gjort. Sen freetime tills efter lunch då vi skulle plantera träd, hämta elefantskit till att elda med och nu kollar vi dåliga youtube klipp i väntan på grillkväll.

Av Cecilia - 28 januari 2014 17:03

Började dagen med att göra en landningsplats för en helikopter här intill. Det är nämligen så att det håller på att spelas in ett tvprogram, nån britisk överlevnads grej så då skulle dom landa med helikopter här. Dom bor även här på vårt camp så det är överbefolkat här för tillfället. Kvar av oss volontärer nu är jag, Johnatan från Sydafrika, Francie från England och Emil och Helene från Danmark. En riktigt bra liten grupp!
På eftermiddagen gjorde vi färdigt våran eldplats, hur mysigt som helst! Vi bakade även en hel drös med muffins och scones då dessa "överlevare" från storbrittanien skulle ha det att äta.

Av Cecilia - 28 januari 2014 16:55

Slapp dag idag. Gick upp sent och låg sedan bara vid poolen och slappade. På eftermiddagen åkte vi till "Boat club" och drack litegrann och njöt av livet. Jag njöt lite mindre av mina fruktansvärda myggbett.. när vi kom tillbaka så va det meningen att vi skulle grilla osv men världens åskväder drog förbi och bidrog med strömavbrott, och blixten slog ner i 7 träd häromkring samt i telefonmasten så vi har varit internetlösa senaste dagarna. Åskvädret här är helt fruktansvärt!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<<
Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards