cecilialarssons

Alla inlägg under februari 2015

Av Cecilia - 26 februari 2015 17:13

Sov alldeles för länge idag men tänkte samtidigt att det inte riktigt spelade någon roll då det ändå bara var grått på himlen. Masade mig tillslut ändå upp ur sängen, hyrde en moppe och körde ur på en liten tur som varade i nästintill 10 timmar. Blev några stopp längs vägen blandannat vid en grotta som använts som sjukhus under kriget. Fanns ingenting kvar inne i grottan mer än själva rummen som var uppbyggda utav cement. En del delar var dock enbart gjorda ur berget. Var ett lite småäckligt ställe faktiskt. Mitt andra stopp blev vid en nationalpark här på Ön där dem, ja jag vet faktiskt inte vad den skulle vara bra för egentligen. Den var för att bevara regnskogen här men med tanke på att 70% av ön består av regnskog så fattar jag inte varför dem 15% skulle vara så speciella. Dock hade dem ett räddningscenter för langurer. Jag klättrade runt där i bergen i två timmar. Efter nästan 1,5 h var jag så trött på att och kvinnan i receptionen hade sagt att man hade en fantastisk utsikt där uppifrån. I helvete heller. Mötte några andra där uppe sen som var påväg ner så hängde efter dem så jag skulle slippa klättra nåt mer. Kan ju tillägga att jag var lite vilse också.. Dem frågade om jag inte skulle gå till utsiksplatsen. Haha tack men nej tack. Dem sa till mig att gå ändå. Okej när jag klättrat upp ännu mer så kom man upp på ett annat berg när alla träd äntligen försvann och dem byggt ett torn man kunde klättra upp i och utsikten var makalös! Så himla högt upp och man kunde se hur långt som helst. Tur jag mötte dem annars hade jag säkerligen missat det. Resten utav dagen har jag bara kört runt med moppen runt på hela ön och ätit och fotat en massa haha.
Var på massage ikväll igen. Så billigt att man skäms!

Av Cecilia - 25 februari 2015 15:48

Hmm, kollade min statisk och inser att det fortfarande är några som är här inne och läser trots att jag inte uppdaterat på ett år.

Nu befinner jag mig på mitt familjerum med "balkong" samt havsutsikt på en ö utanför Hai Pong. Cat Ba. Jag kom hit i eftermiddags efter att spenderat en natt i Hai Pong. Åkte en Speedboat över från fastlandet tillsammans med 2 tyskar och resten Vietnameser som tydligen åker över till fastlandet för att handla. En stackars tupp hade någon med sig haha. Båtfärden på en dryg timme följde hamnen en lång bit och antalet containrar och lastbåtar som befann sig på den sträckan var inte måttlig.
Cat Ba är en väldigt mysig ö som är uppbyggd runt höga berg. Finns en centralgata här resten av huvudvärken är lika smal som på landet och leder runt hela ön. Överallt kring bergen finns det ännu mindre vägar genom små "byar" i byarna så är gatorna knappt en meter breda, små mysiga smågator som man inte vågar svänga in på för man vet inte om det leder upp till någons hus. Längs de större gatorna ligger det smala hus varav de flesta har antingen en restaurang, salong eller några hyllor med mat som matbutiker. Det är lite pinsamt när man inte vet om det är någons vardagsrum man klampar in i eller en affär då familjerna bor på övervåningen och då har kök och vardagsrum nere i butiken ibland. Men så mysigt ställe!
Gick vilse när jag var ute och gick innan och hamnade i en liten fiskeby. Påväg tillbaka gick jag vilse igen och när jag väl lyckades se en hög byggnad som måste varit ett hotell så trotsade jag min rädsla och gick runt i alla små gränder trots att det var nästan helmörkt då och begränsat med lampor och enbart hus och inga affärer. Men det farligaste jag måtte var en råtta. Alla jag mötte var supertrevliga och barnen klängde på mig. Så man blir uppenbarligen inte rånad så lätt här.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards